کلینیک لی‌لی رز طزری

فیبروم رحم و روش های درمان آن

فیبروم رحم و روش های درمان آن

فیبروم رحم و روش های درمان آن

یکی از بیماری های شایع میان خانم ها فیبروم رحم می باشد که باعث تشکیل توده هایی در رحم می شود. این بیماری ممکن است از سنین خیلی پایین با شما همراه شود و تا سالهای پایانی عمر نیز با شما باقی بماند. این توده ها دلیل بر سرطان گرفتن شما نمی شوند ولی عوارض دیگری دارند، مانند: اختلالات پریودی، مشکلات در بارداری، درد شکم و اضطراب.

تشخیص درست و به موقع این بیماری اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به یکی دیگر از شیوه های درمان بیماری زنان بپردازیم. همچنین از تجربیات بهترین دکتر زنان در تهران یعنی خانم دکتر لی‌لی رز طرزی نیز استفاده کنیم و مورد تجزیه و تحلیل نیز قرار بدهیم.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم یکی از شایع ترین بیماری های زنان است. در این نوع بیماری توده های خوش خیمی در رحم تشکیل می‌شوند. این توده ها به صورت عضلانی و لیفه ای در رحم شکل میگیرند و معمولا سرطانی نیستند و تبدیل به سرطان نیز نمیشوند.

فیبروم رحم

 

این توده ها ممکن است در اندازه های مختلف و همچنین مکان های مختلف در رحم به وجود آیند. بسیاری از فیبروم ها علائم خاصی ندارند و معمولا به صورت تصادفی در سونوگرافی ها مشخص می‌شوند. البته در برخی از افراد نیز علائم وجود دارد مانند درد شدید در ناحیه شکم، نزدیکی پر خون، اختلال در دوران قاعدگی و رشد جنین که نمونه هایی از علائم مختلف این بیماری هستند.

اما آیا فیبروم ها بر روی باروری نیز تاثیر دارند؟ طبق تحقیقات بهترین دکتر زنان تهران دکتر لی‌لی رز طرزی باید گفت که بله فیبروم ها میتوانند تاثیر بسیار منفی بر باروری خانم ها داشته باشند و به مشکلات متعددی در بارداری و رشد جنین منجر شوند.

اگر دچار علائم ذکر شده هستید پیشنهاد میشود حتما به یک پزشک مراجعه کنید و اگر ساکن تهران هستید برای چکاپ دوره ای زنان به بهترین دکتر زنان و زایمان در تهران یعنی دکتر لی‌لی رز طرزی مراجعه نمایید.

علل فیبروم در رحم

برای به وجود آمدن فیبروم ها هنوز دلیل محکمی وجود ندارد اما طبق تحقیقات صورت گرفته سعی داریم به برخی از آن ها اشاره کنیم که بین افرادی که دچار این بیماری شده اند شایع تر بوده است. اولین علت این بیماری که میتوانیم به آن اشاره کنیم عوامل ژنتیکی می‌باشد.

اگر در خانواده شما شخصی دچار این بیماری شده باشد، ممکن است خطر ابتلا شما به این بیماری را افزایش دهد. ژنتیک میتواند نقشی در ایجاد فیبروم ایفا کند. عوامل هورمونی از دیگر علت های ایجاد فیبروم می‌باشد. مخصوصا هورمون استروژن، که تاثیر زیادی در رشد و ایجاد فیبروم ها دارند. اگر شما در دوران بارداری هستید ممکن است بخاطر استفاده از داروهای دارای هورمون استروژن فیبروم ها در رحم شما رشد کنند و این تغییرات هورمونی نیز یکی دیگر از علل بروز فیبروم در رحم شما می‌باشد.

چاقی نیز یکی دیگر از علل بروز فیبروم رحم است. با بالا رفتن وزن شما سطح استروژن نیز در بدن شما افزایش می‌یابد که این بالا اومدن سطح استروژن باعث بروز فیبروم در رحم شما می‌شود. همچنین در برخی افراد نیز دیده شده به علت داشتن یک شغل خاص که با مواد شیمیایی خاص در ارتباط بوده اند نیز فیبروم در رحم آن ها ایجاد شده است.

البته این بدان معنی نیست که اگر شغل شما در ارتباط با مواد شیمیایی است یا محیط خاصی دارد حتما مبتلا به این بیماری میشوید، بلکه فقط خطر ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند. همچنین استفاده الکل نیز یکی دیگر از علت های افزایش خطر ابتلا به فیبروم در رحم می باشد. با بالا رفتن سن نیز شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به فیبروم در رحم قرار میگیرید.

راه های تشخیص بیماری فیبروم

روش های متعددی برای تشخیص فیبروم رحم وجود دارد که در ادامه قصد داریم چند مورد را برای شما شرح دهیم.

  • سونوگرافی: اولین راه تشخیص بیماری از طریق سونوگرافی می‌باشد که با درصد خطای کم مواجه است. در این روش یک دستگاه سونوگرافی از واژن و رحم شما عکس برداری می‌کند. این عکس ها به پزشک معالج شما اطلاعاتی از قبیل اندازه، تعداد، مکان و نوع فیبروم های موجود می دهد.
  • ام آر آی: دستگاه ام آر آی به وسیله میدان مغناطیسی که دارد می‌تواند جزئیات دقیق تری به شما بدهد. با دستگاه ام آر آی می توان توده ها را به صورت جداگانه نیز عکس برداری کرد. این روش تشخیص اغلب برای موارد پیچیده تر با توده های بزرگ تر استفاده می‌شود و برای فیبروم های سطحی چندان به کار گرفته نمی‌شوند.
  • هیستروسونگرافی: این روش نیز نمای دقیقی به شما از داخل رحم و فیبروم ها به شما میدهد. در این روش محلولی نمک واژن تزریق میشود و سپس با دستگاه سونوگرافی ترشحی اقدام به تصویربرداری میکنند.
  • هیستروسکوپی: در این روش یک قلاب از طریق واژن به داخل رحم وارد می‌شود تا داخل رحم بررسی شود. این روش بسیار کارآمد برای تشخیص فیبروم رحم و دیگر مشکلات زنانه می‌باشد.

البته روش تشخیص بیماری شما به پزشک معالج مربوط می‌شود. اگر دچار علائمی هستید که پیشتر مطرح نمودیم، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه تا با تصمیم پزشک اقدام به تشخیص بیماری و ابعاد بیماری کنید. اگر در تهران سکونت دارید میتوانید با مراجعه به بهترین پزشک زنان دکتر لی‌لی رز طرزی بیماری خود را تشخیص داده و در صورت نیاز تحت درمان قرار بگیرید.

روش های درمان بیماری فیبروم

درمان و تمامی فرآیند و مراحل درمان این بیماری همگی با تشخیص پزشک صورت میگیرد. هدف از این مقاله آشنایی نسبی شما با انواع شیوه های درمانی است.

در بعضی مواقع شما دچار بیماری خفیف می‌شوید که علائم شدیدی ندارید. در این صورت پزشک تصمیم به بازدید دوره ای از شما میگیرد و درمان را انجام میدهد. بدون عمل جراحی به طور خلاصه این نوع درمان برای افرادی مناسب است که دچار علائم حاد نشده اند توصیه می‌شود.

بخاطر دارید که پیشتر به علل بروز بیماری فیبروم رحم به اختلالات هورمونی اشاره کردیم. برخی از داروهای هورمونی می‌توانند به کنترل فیبروم ها کمک کنند. به عنوان مثال داروهایی وجود دارند که سطح استروژن در بدن شمارا کاهش میدهند و از این رو تعداد و اندازه فیبروم هارا کم میکند.

میومکتومی

 این روش، اصلی ترین روش درمانی فیبروم می‌باشد که در این عمل جراحی توده های فیبروم از داخل رحم برداشته می‌شوند. این روش بیشتر برای خانم هایی مورد استفاده قرار میگیرد که قصد باروری دوباره را دارند و جدا شدن رحم برایشان مهم است.

هسترکتومی

 این روش، وقتی تمامی روش های درمانی بالا پاشخگو نباشند بکار گرفته می‌شود، در این روش رحم به طور کامل از بدن خارج میشود.

البته باید توجه داشته باشید حتما باید ابتدا وضعیت و علائم شما بررسی شود سپس با تصمیم پزشک تحت درمان قرار بگیرید. همچنین ممکن است پزشک با ترکیب چند روش شما را معالجه کند.

نتیجه گیری

این بیماری یعنی فیبروم رحم اصلا بیماری ترسناکی نیست. فقط باید چکاپ های دوره ای زنان را انجام بدهید و با کمترین شک نسبت به ابتلا این بیماری به درمان آن بپردازید. خوشبختانه بهترین دکتر زنان در تهران می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند.

 دکتر لی‌لی رز طرزی با تجربه بالایی که کسب کرده اند در کنار شما هستند تا هم از بیماری پیشگیری کنید و هم در صورت ابتلا به درمان بپردازید.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *