کلینیک لی‌لی رز طزری

انجام تست NST

انجام تست NST (چکاپ ضربان قلب جنین نسبت به حرکات جنین)

مقدمه

یکی از آزمایش هایی که در سه ماهه سوم بارداری انجام می شود، تست NST است. این تست با هدف بررسی سلامت جنین و اندازه گیری میزان ضربان قلب او اتفاق می افتد. به این صورت که در زمان تکان خوردن جنین، ضربان قلب او اندازه گیری می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی تست NST و مراحل انجام آن بپردازیم. با کلینیک طزری همراه باشید.  

NST مخفف Non Stress Test می باشد. تست بدون استرس جنین یک نوع غربالگری محسوب می شود که ضربان قلب و واکنش جنین نسبت به حرکات مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش غیر تهاجمی است و به هیچ عنوان خطر یا آسیبی جنین را تهدید نخواهد کرد. با انجام این آزمایش پزشک مطمئن می شود که جنین سالم است و اکسیژن دریافتی او کامل می باشد. همچنین هیچ گونه دردی را بر مادر یا جنین وارد نخواهد کرد.

همانطور که میدانید ضربان قلب افراد بالغ در حین دویدن بالا می رود، ضربان قلب جنین هم در این زمان افزایش خواهد یافت. به همین سبب پزشک مراقب ضربان قلب او خواهد بود. در برخی مواقع ممکن است ضربان قلب او به هیچ حرکتی واکنش نشان ندهد و تغییر کند. این اتفاق می تواند نشان دهنده عدم اکسیژن کافی برای او باشد. با انجام این تست پزشک تشخیص می دهد که نیاز به انجام آزمایش های اضافی یا زایمان ضروری وجود دارد یا خیر.   

نتایج تست NST

نتایج این آزمایش می تواند به صورت واکنشی یا غیر واکنشی باشد. در کلینیک طزری هر دو بخش را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • NST واکنشی: زمانی که حین حرکت یا انقباض ضربان قلب جنین شما افزایش می یابد، در واقع نتیجه آزمایش واکنش دهنده است. به این معنی که قلب جنین نسبت به این حرکت واکنش نشان می دهد. در این تست باید ضربان قلب جنین دوبار و در مدت بیست دقیقه، واکنش افزایشی داشته باشد.
  • NST غیرواکنشی: هنگامی که با انجام حرکت، ضربان قلب جنین تغییری نکند، در واقع نتیجه تست NST غیر واکنشی است. به همین سبب دکتر لی لی رز طزری آزمایش های دیگری برای شما در نظر می گیرد، تا دلیل اصلی عدم واکنش قلب جنین به حرکات مشخص گردد. برخی مواقع نتیجه غیر واکنشی این تست به علت عدم جذب اکسیژن کافی توسط جنین یا حتی خواب آلود بودن او می باشد. توجه داشته باشید که ممکن است مصرف برخی دارو ها سبب غیر واکنشی شدن نتیجه این تست شوند.

به طور کلی این تست بدون استرس، تیم پزشکی را از نظر سالم بودن جنین آگاه می کند تا در صورت وجود هر گونه مشکل، دکتر طزری اقدامات لازم را انجام دهد. در واقع این آزمایش اطلاعات کاملی از ضربان قلب جنین در واکنش به حرکات در اختیارتان قرار خواهد داد. در هر صورت اگر نتیجه این آزمایش غیر واکنشی باشد، جای نگرانی وجود ندارد و شما باید آزمایشات بیشتری را انجام دهید تا به نتایج دقیق دست یابید.

دلایل انجام آزمایش NST

اگر حرکات جنین در شکم مادر از حد معمول کمتر باشد، پزشک به شما انجام این آزمایش را توصیه می نماید. تمامی این موارد به مادر و جنین بستگی دارد و ممکن است طبق تشخیص پزشک انجام آن دو بار در هفته نیز ضروری باشد. قابل توجه است مادرانی که بارداری پرخطر و سختی را می گذرانند، باید انجام این تست را جدی بگیرند. در این بخش برخی از دلایل انجام این تست را بیان می کنیم.

  • کاهش حرکات جنین یا عملکرد غیر عادی
  • سابقه سقط جنین
  • فشار خون یا دیابت بارداری

همچنین اگر شما سابقه بارداری چند قلو را دارید و یا به بیماری هایی نظیر تیروئید، قلب و لوپوس دچار هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت تست NST را انجام دهید. اگر در این آزمایش مشخص شود که جنین دارای شرایط مطلوبی است، نیازی به انجام زایمان زودرس نمی باشد.  

نحوه انجام تست NST

برای انجام این تست نیازی به آماده سازی شرایط خاص نمی باشد و تنها نیاز است مادر نیم از پیش از شروع تست، ماده غذایی شیرین میل کند. این ماده غذایی می تواند آبمیوه یا شربت عسل باشد و حتما قبل از انجام تست، مادر مثانه خود را خالی کند. مدت زمان انجام آن بیست دقیقه است و یک تست سرپایی محسوب می شود. همچنین مادر باید در حالت خوابیده یا نیمه نشسته قرار بگیرد. سپس مبدل اولتراسونیک باید به ژل مخصوص آغشته شود و توسط یک کمربند در جایی قرار بگیرد که ضربان قلب جنین قابل شنیده شدن باشد. در این زمان باید هر زمان که جنین حرکت می کند مادر دکمه ای را فشار دهد. با انجام این کار، همان لحظه که جنین حرکت می کند، پزشک تغییرات ضربان قلب او را ثبت می نماید. 

 

قبل از انجام تست یکبار فشار خون مادر اندازه گیری می شود و در حین انجام کار، هر ده دقیقه یکبار فشار خون مادر بررسی می گردد. در صورت افت یا افزایش فشار خون مادر، وضعیت کنترل و اصلاح می گردد سپس مجدد تست NST انجام می شود.  

خطرات تست بدون استرس

این تست یکی از روش های پایش جنین در بارداری می باشد که شما را از سلامت کامل جنین و وضعیت فعلی او در رحم مادر آگاه می کند. لازم به ذکر است که این آزمایش بدون درد و غیر تهاجمی می باشد. این تست با استفاده از دستگاهی به نام کاردیوتوکوگرافی انجام می گردد که به طور مستمر ضربان قلب جنین و فشار خون مادر مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که جنین سالم باشد، باید ضربان قلب او با اتقباضات رحمی همزمان و رو به افزایش باشد. 

زمانی که جنین دچار مشکلات ریه ای باشد، این تست نتیجه دقیقی را ثبت نخواهد کرد و نیاز به انجام آزمایش های تکمیلی نیز وجود دارد. در هر صورت بهتر است قبل از انجام هر کاری با دکتر طزری مشورت نمایید و سپس با آگاهی کامل نسبت به انجام آزمایش اقدام نمایید.

ضربان قلب غیر نرمال جنین

اگر پزشک تشخیص دهد که ضربان قلب جنین غیر نرمال است، به معنای اختلال در سلامتی جنین می باشد. همچنین اگر ضربان قلب او بسیار بالا باشد، ممکن است جنین دچار مشکلات قلبی یا سایر بیماری ها باشد. البته در حالتی که ضربان قلب او پایین هم باشد، به معنای وجود اختلال در عملکرد بدنی اوست. همچنین اگر نزدیک به روز های زایمان باشید، این نتیجه می تواند نشان دهنده وجود مدفوع جنین در کیسه آمنیوتیک باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب گفته شد، تست NST برای چکاپ ضربان قلب جنین نسبت به حرکات او در سه ماهه دوم بارداری انجام می گردد. به طور کلی ممکن است در هر مرحله ای از بارداری، شاهد تغییر ضربان قلب جنین باشیم. در هر صورت بهتر است برای اطمینان از سلامت جنین حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. بهتر است بدانید که کلینیک طزری دارای بروز ترین تجهیزات در زمینه انجام خدمات زنان و بارداری می باشد. ما در کنار شما هستیم تا بتوانید در دوران بارداری لحظات شادی را سپری نمایید.

وقت ملاقات رزرو کنید!

به راحتی و با کمترین زمان ممکن وقت ملاقات خود را رزرو کنید.