کلینیک لی‌لی رز طزری

آموزش ورزش های بدنسازی در آب

آموزش ورزش بدنسازی در آب زیر نظر مربی فدراسیون

مقدمه

یکی از موثر ترین راه درمان در پزشکی، ورزش بدنسازی در آب است. امروزه ورزش در آب کاربرد های گوناگونی در زمینه آمادگی بدنی و تناسب اندام دارد. همچنین شرکت در دوره های مختلف بدنسازی می تواند سطح دانش و تخصص مربیان را افزایش دهد. در این مطلب می خواهیم علاوه بر آموزش ورزش بدنسازی در آب زیر نظر مربی فدراسیون، چند تمرین که می تواند در پرورش عضلاتتان تاثیر گذار باشد را بررسی کنیم. 

ورزش بدنسازی در آب چگونه است؟

بدنسازی در آب مجموعه از فعالیت های بدنی مختلف است که در آب انجام می شود. همانطور که می دانید نیروی شناوری آب بسیار بالاست. به همین سبب بر سیستم عضلانی فشار کمتری وارد می شود. تمامی این حرکات ورزشی باید توسط متخصص و زیر نظر بهترین دکتر زنان تهران همچون لی لی طزری انجام گیرد. این روش درمانی برای تمامی رنج های سنی مناسب بوده و منعی وجود ندارد.

فواید بدنسازی در آب

همانطور که میدانید مقاومت آب نسبت به هوا بیشتر است. به همین سبب انجام حرکات ورزشی در آب می تواند بدن شما را به چالش بکشد. این مقاومت بیشتر باعث می شود عضلاتتان درگیر شوند و در مدت زمان کمتر بتوانید کالری بیشتری بسوزانید. همچنین بدنسازی در آب می تواند استحکام و قدرت، استقامت و انعطاف پذیری شما را افزایش دهد. بهتر است بدانید ورزش در آب برای افرادی که به بیماری های مفصل همچون آرتروز مبتلا هستند بسیار مفید است.

جالبه بدانید که علاوه بر بانوان باردار که باید ورزش های سبک انجام دهند و از هر گونه فشار جلوگیری نمایند، این نوع ورزش برای افرادی که پوکی استخوان، مسائل تعادل و مشکلات مفصلی دارند نیز مفید است. آب درمانی در دو محیط با آب گرم یا سرد انجام می گیرد که هر کدام مزیت های فوق العاده دارند. در این قسمت فواید بدنسازی در اب گرم و سرد توسط کلینیک طزری مورد بررسی قرار گرفته است.   

مزایای آب درمانی با آب گرم

آب درمانی با استفاده از آب گرم می تواند به باز شدن عروق کمک کند که در نتیجه شاهد افزایش جریان خون خواهیم بود. همچنین انجام حرکات ورزشی در این دما می تواند عملکرد قلب را بهبود بدهد. به طور کلی می توانیم شاهد کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب، بهبود گردش خون، کاهش درد عضلانی و افزایش کراتین در آب درمانی با آب گرم باشیم.

مزایای آب درمانی با آب سرد

آب درمانی در آب سرد می تواند با منقبض کردن عروق، بر تغییرات موضعی تاثیرگذار باشد. ورزش بدنسازی با آب سرد فوایدی همچون کاهش ضربان قلب و فشار خون، افزایش دفع ادرار، افزایش دوپامین و متابولیک و … را دارد.

دمای مختلف آب می تواند واکنش های متفاوتی در بدن شما ایجاد کند. طبق بررسی های انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که هنگام ورزش در آب با دمای پایین، متابولیسم بدن افزایش بیشتری خواهد داشت.  

تجهیزات مورد نیاز برای بدنسازی در آب 

اکثر استخر ها تجهیزات مختلفی برای بدنسازی در آب تهیه کرده اند. به عنوان مثال تردمیل آبی، دوچرخه ایستاده و معمولی برای افراد مختلف فراهم شده است. اگر قصد دارید به تنهایی و با امکانات کم این ورزش ها را انجام دهید، ما در این قسمت به شما خرید چند لوازم ورزشی را پیشنهاد می کنیم. 

  • وزنه مناسب مچ دست و پا: این وزنه ها می توانند مقاومت حرکت دست و پا در حین ورزش را افزایش دهند.
  • دمبل فوم دار: این دمبل ها زمانی که خشک هستند سبک اند، ولی هنگامی که در آب قرار می گیرند سنگین می شوند.
  • دستکش مقاومتی: برای تقویت تمرینات قدرتی می توانید از این پد دستی استفاده نمایید.

 انواع حرکات بدنسازی در آب

فعالیت های ورزشی که در آب انجام می شوند می توانند بر تمامی عضلات بدن شما تاثیر بگذارند. همچنین کمردرد و درد های عضلانی را کاهش می دهند و به به تناسب اندام شما کمک خواهند کرد. در این بخش قصد داریم شما را با تمرینات بدنسازی در آب که توسط کلینیک خدمات زنان طزری بررسی شده است آشنا کنیم.

  • بالا کشیدن بازو با وزنه در آب

اگر می خواهید عضلات بازوهاتان را تقویت کنید ما این حرکت ورزشی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای افزایش مقاومت هم می توانید از دمبل های فوم دار استفاده نمایید. در نهایت برای انجام این حرکت ورزشی اینگونه عمل کنید.

  1. ارتفاع آب باید تا شانه هایتان بیاید. دمبل ها را در دست بگیرید و کف دست به سمت بالا باشد.
  2. همانطور که بازو ها را تا سطح آب بالا می آورید، آرنج هایتان را از هم دور نکنید.
  3. بازو ها را به حالت اولیه و پایین بیاورید.

توجه کنید که این تمرین را باید در سه ست 15 تایی انجام دهید.

  • حرکت استقامتی

تمرین بعدی به این صورت است که باید رو به دیواره استخر باشید و دست هایتان را لبه استخر قرار دهید. بدن خود را به سمت عقب بکشید تا حدی که پاهایتان صاف شود. این عمل را بین 5 تا 10 بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که کمرتان نباید گود شود و عضلات پشتی کش نیایند.

بدنسازی در آب مناسب چه کسانی است؟

بدنسازی در آب برای تمامی رنج های سنی مفید است و مانعی ندارد. آب درمانی برای بیماران دارای مشکلات نخاعی نیز مناسب است. بدنسازی در آب همچون فضای باشگاه ورزشی عمل می کند، با تفاوت اینکه شما تمرینات خود را در آب که مقاومت بیشتری دارد انجام می دهید.

ما به افرادی که از اضافه وزن پس از بارداری رنج می برند، پیشنهاد می کنیم حتما به سراغ بهترین ورزش که همان بدنسازی در آب است بروند. این روش سریع ترین راه برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن است.

فواید بدنسازی در آب برای بانوان باردار

در دوران بارداری هورمون ریلکسین ترشح می شود که همین سبب آماده شدن لگن برای تولد جنین است. اما افزایش وزن و ترشح این هورمون یکی از مهم ترین علل کمردرد در بارداری است. در زمان بارداری با استفاده از آب درمانی به دلیل غوطه ور بودن در آب، درد های کمر بسیار تسکین می یابد.

یکی از عوارض رایج بین خانم های باردار، تورم پاها از جمله مچ پا است. از ایده آل ترین محیط ها برای برطرف نمودن این ورم ها آب می باشد. با توجه به آن که گردش خون در آب افزایش می باید می توانیم شاهد کاهش تورم در پاها باشیم. انجام حرکات ورزشی در آب به دلیل این که تغییرات ضربان قلب را کنترل می کند، علاوه بر مادر برای جنین نیز بسیار مفید است.

مزایای تمرینات قدرتی

بررسی های انجام شده نشان می دهد که انجام تمرینات قدرتی در آب تاثیرات فراوانی برای بدن دارد. در این قسمت شما را با مزایای تمرینات قدرتی در آب آشنا می کنیم.   

  • کاهش چربی های اضافی
  • کمک به سلامت استخوان ها
  • کاهش وزن با افزایش متابولیسم
  • انعطاف پذیری بالا
  • تقویت عضلات بدن
  • کاهش کمردرد
  • تقویت روحیه و افزایش انرژی

کلام آخر

همانطور که در این مطلب گفته شد، بدنسازی در آب یکی از بهترین روش ها برای تناسب اندام و تقویت عضلات است. انجام حرکات ورزشی در آب برای خانم های باردار و افرادی که مشکلات مفصلی یا آسیب دیدگی دارند، بسیار مفید است. البته بهتر است قبل از هر اقدامی با مراجعه به کلینیک طزری و دریافت مشاوره، با بهترین حرکات ورزش بدنسازی در آب آشنا شوید.

 

 

 

وقت ملاقات رزرو کنید!

به راحتی و با کمترین زمان ممکن وقت ملاقات خود را رزرو کنید.