کلینیک لی‌لی رز طزری

آموزش ماساژ نوزاد

اموزش ماساژ نوزاد

مقدمه

یکی از راه های فوق العاده و موثر برای ارتباط با نوزاد، ماساژ او می باشد. به دلیل این که اولین ارتباط کودک در خارج از رحم مادر با لمس آغاز می شود، احساس آرامش و اعتماد او نیز از همین طریق به دست می آید. در واقع والدین می توانند از طریق تماس و ماساژ نوزاد، احساس امنیت و اعتماد به نفس به او بدهند. اکنون کلینیک طزری همراه شماست تا اگر به تازگی صاحب فرزند شده اید با آموزش ماساژ نوزاد آشنا شوید. 

آموزش ماساژ نوزاد

اگر می خواهید نوزاد خود را ماساژ دهید، باید تمای نکاتی که گفته می شود را رعایت کنید. ابتدا باید شرایط محیطی مطلوب را فراهم کنید. به این صورت که نور محیط را کم کنید و در صورت تمایل یک موسیقی آرام بگذارید. بهتر است دمای محیط را 24 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اکنون یک سطح صاف و راحت مثل تشک را انتخاب نمایید. کودک را بر روی آن قرار دهید و لباس هایش را در بیاورید. برای انجام ماساژ باید از مالش های نرم و بدون فشار استفاده کنید. هر زمانی که کودک بی قراری کرد، باید ماساژ را متوقف نمایید و پس از آرام شدن، مجدد بدن او را لمس کنید.

اکنون قصد داریم توضیحاتی در ارتباط با نحوه ماساژ قسمت های مختلف بدن نوزاد ارائه دهیم. اما فراموش نکنید که بهتر است پس از مشورت با پزشک این اقدامات را انجام دهید.

  • ماساژ شکم: دست خود را به آرامی بر روی شکم کودک قرار دهید و در جهت عقربه های ساعت مالش خود را شروع کنید. سپس با دست دیگر قفسه سینه او را بدون وارد نمودن هیچ فشاری ماساژ دهید. می توانید از پهلوی چپ شروع کنید و حرکت خود را تا رسیدن به دنده های او ادامه دهید. سپس انگشتان خود را از سمت راست به چپ کشیده و در نهایت ناحیه دور ناف را به صورت دورانی ماساژ دهید. همچنین می توانید پاهای نوزاد را به آرامی درون شکم جمع کنید و چند بار به سمت راست حرکت دهید. با این کار گاز معده او نیز دفع می شود. توجه داشته باشید که اگر بند ناف کودک شما به طور کامل خوب نشده است نباید شکم او را ماساژ دهید.
  • ماساژ سر و صورت: ابتدا سر کودک را بر روی یک دست قرار دهید. با دست دیگر و به آرامی کف سر او را ماساژ دهید. با انگشت شست و اشاره به نحوی که فشاری وارد نشود، ماساژ گوش را شروع کنید. برای ماساژ صورت باید از پیشانی او شروع کنید و تا چانه ادامه دهید. برای این کار انگشتان خود را میان ابروها قرار دهید و دورانی ماساژ دهید. سپس پشت پلک او را به آرامی نوازش کنید. انگشت خود را کنار بینی بگذارید و به سمت گونه ها حرکت خود را ادامه دهید. در نهایت با نوک انگشت خود، در ناحیه فک دایره هایی ایجاد کنید. 
  • ماساژ پاها: قوزک پای کودک را در دست بگیرید و به آرامی پای او را حرکت دهید. سپس دست دیگر را دور ران او بگذارید و شروع به ماساژ کنید. حالا دو دست خود را با فاصله از هم، دور پای او قرار دهید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. سپس شست دستتان را روی پاشنه قرار دهید و به سمت نوک انگشتان او حرکت کنید. در نهایت حرکات دایره ای کوچکی را دور قوزک پای نوزاد انجام دهید.

فواید ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد می تواند مزیت های فراوانی برای کودک شما داشته باشد، به شرط آن که درست و اصولی انجام شود. در این بخش قصد داریم برخی از مزایای ماساژ کودک را بررسی نماییم.

  1. بهبود وضعیت ایمنی و سیستم گوارش
  2. کاهش اضطراب و نگرانی نوزاد
  3. کمک به خواب راحت
  4. بهبود تکامل عاطفی

علاوه بر مواردی که گفته شد، شما با لمس کودک می توانید ارتباط بهتری با اون برقرار کرده و آرامش را به او القا کنید. همچنین می توانید ماساژ کودک را با با روغن های مخصوص آغاز کنید. اگر فرزند شما بی قراری می کندف بهتر است ایتدا با ماساژ احساس امنیت را به او ببخشید. با این کار پس از مدتی گریه های اون کم می شود، تنفس او منظم و بدنش گرم می شود. در واقع گردش خون در بدن او افزایش می یابد و الگوی خواب او تنظیم می شود.

 اهمیت ماساژ کودک

ماساژ کودک را می توانید بعد از 1 ماهگی شروع کنید و تا 24 ماهگی او ادامه دهید. البته در 4 هفته اول هم می توانید به صورت سطحی و بدون هیچگونه فشار و ضربه ای بدن نوزاد را ماساژ دهید. پس از این مدت، حرکات شما می تواند در مدت زمان بیشتری صورت گیرد و بر روی قسمت های مختلف بدن او انجام شود. به طور متوسط بین 15 تا 25 دقیقه ماساژ نوزاد به طول می انجامد. ولی در نهایت میزان پذیرش و علاقه نوزاد به این حرکات، می تواند تعیین کننده این مدت زمان باشد.  ماساژ بدن کودک در دراز مدت تغییرات مثبتی را در زندگی او به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال ماساژ نوزاد می تواند ارتباط و مهارت اجتماعی او را قوی کند. به یاد داشته باشید که قبل از هر اقدامی برای ماساژ کودک، بهتر است با دکتر لی لی رز طزری مشورت کنید و آموزش های لازم را ببینید.

بهترین زمان ماساژ کودک

بهتر است زمانی که کودک سرحال است به صورت ملایم او را ماساژ دهید. البته ماساژ می تواند در زمان گریه، برخی از کودکان را آرام کند. توجه داشته باشید که قبل یا بعد از صرف وعده های غذایی و در زمان بیماری یا تب هرگز نوزاد را ماساژ ندهید. در نهایت می توانید با رعایت تمامی نکات گفته شده زمانی را برای ماساژ کودک انتخاب نمایید. همچنین اگر قصد دارید بدن کودک را با روغن بچه یا زیتون ماساژ دهید، یک حوله ی تمیز پهن کنید و کودک را بر روی آن قرار دهید.   

درست است که ماساژ نوزاد سبب افزایش حس آرامش در او می شود، اما لازم است قبل از هر اقدامی با بهترین دکتر زنان در کلینیک طزری مشورت نمایید تا مرتکب اشتباه نشوید. به عنوان مثال در برخی از مواقع که نوزاد دارای ریفلاکس است، ماساژ شکم می تواند برای او خطرناک و آزاردهنده باشد.

 کلام آخر

همانطور که در این مطلب گفته شد ماساژ نوزاد باید با رعایت شرایط و اصول گفته شده انجام شود. ماساژ کودک دارای فواید زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود کیفیت خواب و کاهش بی قراری های شبانه می باشد. همچنین ایجاد آرامش و حس امنیت را به فرزند شما القا می کند. شما می توانید برای دریافت مشاوره بارداری و پس از بارداری و آشنایی با نحوه ماساژ نوزاد، به کلینیک طزری مراجعه کنید.

وقت ملاقات رزرو کنید!

به راحتی و با کمترین زمان ممکن وقت ملاقات خود را رزرو کنید.